Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Aktuální počasí

Počasí dnes:

18. 12. 2018

zata

Bude převážně zataženo nízkou oblačností nebo mlhavo, na horách a ojediněle i v nižších polohách až skoro jasno. Denní teploty -2 až 2°C. Noční teploty 0 až -4°C.

Východ a západ slunce

Slunce vychází:08:01

Slunce zapadá:16:10

PARTNEŘI

Živý krajKK

Karlovy VARY REGION CARD

Obsah

Sauna

Saunařské desatero

  1. V celém objektu sauny se nekouří.
  2. V šatně odložte vše, vezměte s sebou pouze mycí potřeby, prostěradlo a ručník.
  3. Ve sprše se omyjte teplou vodou a mýdlem, je vhodné si namočit i vlasy. Šamponem vlasy umýváme až před posledním vstupem do prohřívárny či před odchodem do odpočívárny.
  4. Před vstupem do prohřívárny se osušte ručníkem.
  5. Do prohřívárny si bereme jen prostěradlo na sezení či lehnutí. Prostěradlo použijte tak, aby se žádná část Vašeho těla, včetně nohou, nedotýkala dřevěných lavic.
  6. Při pocení si masírujte kůži končetin i trupu prsty, dlaní, žínkou či kartáčem
  7. Po dokonalém prohřátí  - obvykle 8 až 12 minut - vyjděte z prohřívárny, opláchněte studenou vodou pot a ochlaďte se v bazénku (max. 2 min.), pokud možno i hlavu, alespoň zátylek. 
  8. Proceduru vyhřátí - ochlazení, opakujte třikrát.
  9. Po posledním ochlazení před odchodem do odpočívárny se opláchněte vlažnou vodou, není již třeba používat mýdlo.
  10. Skončíte-li saunování, chvíli si odpočiňte (zejména po více než trojí výměně horka a chladu), doplňte vypocenou vodu, sůl a vitamin C přírodními ovocnými šťávami do 20 min., alkohol vynechte, ruší účinek saunování.

Sauna

Proč s batoletem do sauny?

Saunování s batoletem

Saunování má především preventivní účinek pro posílení imunity. Vlivem tepla dochází při saunování k bezprostředním změnám v počtu specifických buněk (imunoglobinů), které jsou schopny pohlcovat choroboplodné mikroby i viry a jsou na dobu až šesti dnů schopny ochránit dětský organismus vůči infekcím. Proto je vhodné saunu navštěvovat pravidelně 1x týdně. Dalším projevem ovlivnění obranných reakcí je pokles druhu krvinek, které jsou průvodním jevem zánětu a alergie.

Dále má sauna vliv na dýchací systém. Pozitivní vliv má obzvláště na děti, které mají často respirační potíže a u astmatiků. V průběhu saunování totiž dochází k rozpouštění a odstranění vazkého hlenu a k uvolnění cest dýchacích. Dětem se tak prohloubí dýchání.

Co jako rodiče určitě oceníte je to, že po návštěvě sauny jsou děti zklidněné, v dobré pohodě, mají chuť k jídlu a dobře spí.

Jak děti správně saunovat?

Kojenci a mladší batolata se prohřívají v sauně jen krátce, maximálně do tří minut, ale ani u větších dětí se nemá přesahovat pěti minut. Je nutno si uvědomit, že děti se zahřívají mnohem rychleji než dospělí, nejmenší děti dokonce až šestinásobně.

Ideální místo pro saunování dětí je ve spodní části kabiny, kde je pro ně vhodná teplota 50-65 stupňů.

Úplně malým dětem stačí jediné prohřátí. Více není potřeba. A stejně tak, jako je krátká doba prohřívání, je krátké i ochlazování. U menších dětí probíhá pod sprchou v náručí matky (s vynecháním hlavy). Nikdy se nepoužívá ledová voda, stačí vlažná, nakonec je možné lehké postříkání končetin studenou vodou.

Po saunování je třeba nezapomínat na doplňování tekutin (ovocné šťávy, vhodné bylinkové čaje, popř. u kojených dětí nakojit.

Kdy nesaunujeme?

Ani otužování pouze chladnými podněty, ani zvyšování odolnosti horkou saunovou lázní nezaručí absolutní odolnost dětí vůči infekcím, jimiž bývá mnoho dětí v dětských kolektivech v chladných obdobích roku postiženo. Při každém akutním onemocnění dítěte musí být saunování vynecháno a obnoveno až po době, ve které se sčítá délka doby nemoci se stejně dlouhou dobou rekonvalescence. Při obyčejné viróze horních dýchacích cest to bývá na 2 – 3 týdny.